Et arbejdende værksted, der lå i perioden den 28.maj – den 4.juni 2021.

“For dig der har lyst til at udforske, skrive og læse midt i en arbejdende udstilling på Gl. Strand. Alle kan være med!”

Forfatterskolen PS! for psykisk sårbare blev inviteret til at indtage udstillingen Community of Fragments af den østrigske kunstner Thomas Hirschhorn på Gl. Strand. Vi indtog rummene som medskabere af udstillingen.

Udstillingen var bygget op som syv rum, der alle var formgivet som en grotte eller en mine i en delvis ruinlignende tilstand. Midt i udstillingen var et værksted/shelter. Ikke som en adskilt del af udstillingen, men som en del af.

PERIODE: Fredag den 28.maj – fredag den 4.juni 2021.

VÆRTER OG KUNSTNEREN BAG:
Sofie Kragh-Müller, Hannah Lutz og Lars-Emil Woetmann skiftedes til at være værter, der satte gang i samtaler, skriveforløb og læsninger. Der var masser af tid til selv at gå på opdagelse. Man kunne hænge ud, meditere, skrive, være med på en lytter.

Thomas Hirschhorns ønske var, at alle rummene blev indtaget af forskellige grupper af mennesker over en periode, hvor de udforskede, udfordrede, diskuterede og byggede videre på og i rummene. På den måde nedbrød fællesskaberne forestillingen om museet som kulisse og publikum som passive forbrugere. Undervejs kunne man skrive, tegne, lave lydoptagelser og i det hele taget arbejde frit med materialer og ideer.

LINK TIL UDSTILLINGEN:  https://en.glstrand.dk/exhibitions/current/thomas-hirschhorn.aspx

Fredag den 28.maj klokken 13-17
Vi mødes i indgangen kl. 13 på Gl. Strand 48, København. De tre forfattere vil alle være med denne første dag og vi vil gå op opdagelse, snakke muligheder og sætte gang i forskellige måder at arbejde på (se nedenfor). Hvis du kommer senere end kl. 13 skal du blot sige, at du høre til Forfatterskolen PS!

Tirsdag den 1.juni klokken 11-17
Sofie er vært. Vi arbejder med romanen som ruin og sammenstødet mellem fiktion og virkelighed. Vi får i dag besøg af en litteraturformidler og en antropolog.
Elisabeth Friis vil lave en fælles læsning af den brasilianske forfatter Clarice Lispector.
Anne Line Dalsgård vil fortælle om arbejde med en gruppe brasilianske kvinder, der lever i fattigdom og usikkerhed, og som hun har fulgt i mere end 20 år Med inspiration fra hendes oplevelser vil vi gå på opdagelse i udstillingen og sætte gang i små projekter.

Onsdag den 2.juni kl 11-17
Lars Emil er vært. Vi vil bruge tekstfragmenter til at undersøge meningspotentialer. Processen består af: grammatisk forstyrrelse, udvidelser af teksten med ikke-mening og sammenføjelse af fragmenter. Derefter restaurering af mening, en oprensning eller redaktion, der foretages efter fælles samtale, teksten genskrives og tapes til eller på den gamle. Derefter gentages processen, teksten bliver måske overgivet til en ny elev/forfatter/gæst. Selve skrive- og redaktionsprocesserne foregår på store ark papir med et udvalg af forskelligartede skriveredskaber og i udstillingens forskellige rum.

Torsdag den 3.juni kl. 11-17
Hannah er vært. Det handler om drømme.
”Det er om natten, i drømmen, at vores nye, mulige samfund bliver født”, skriver forfatteren Alice Notley. Igennem drømmens særlige logikker kan vi samle fragmenterne af den verden vi kender, og sætte dem sammen til noget hidtil uset, hidtil utænkeligt. I dette værksted vil vi drømme sammen ved hjælp af billeder, tekststykker og natlige fragmenter som vi bærer i vores kroppe. Vi vil gå på opdagelse i vores egne og hinandens drømmelogikker, og lytte efter de mulige verdener der gemmer sig der.

Fredag den 4.juni kl 11-16
De tre forfattere vil alle være til stede og vi vil sammen se på, hvad vi har har opdaget og skabt i ugens løb. Vi vil fotografere, videreudvikle, afslutte, samle op. Vi vil se på potentialer og sammen meditere, spise kage og måske arbejde videre med nogle af de ting, der er opstået i ugens løb.

Som udgangspunkt vil alle dage være bygget op, så forfatterværten igangsætter, mens I som deltagere er medskabere af dagen. I kan komme med ideer, gå sammen i små grupper om en ide, eller arbejder selv.

Forløbet er støttet af: