Marie Bjørn
Født 1991
For Marie er litteraturen et hjem, hvor hun føler sig favnet og spejlet. Den fornemmelse deler hun med sine elever, når hun opfordrer dem til at turde fejle i legen med sproget. Marie er uddannet dramatiker fra Den Danske Scenekunstskole og manuskriptforfatter fra Super16. Hun skriver dramatik, film og prosa. www.mariebjoern.nu
“Jeg er magt- og normkritisk. I undervisningsrummet skal alle føle sig trygge, ligeværdige og inspirerede uanset erfaring. Alle kan lære at skrive, talent er noget, man træner sig til med flid og kreativitet.”
Iben Claces
Født 1973
Iben er begejstret for ordenes magi. Som underviser indfanger hun teksterne helhed og detaljer med et klart, men nænsomt blik. Iben er uddannet fra Forfatterskolen og har udgivet syv bøger, både prosa og lyrik. Hun har undervist i skrivekunst i 25 år. www.ibenclaces.dk
“Jeg tror på, at vi løftes, når vi skriver sammen. Jeg sætter en tryg ramme og tager vare på både mennesker og tekster, så entusiastisk skrive-mod kan udfolde sig. Ord skaber virkelighed.”
Louise Juhl Dalsgaard
Født 1973
Louises undervisning er præget af respekt for den enkelte, for teksten og for processen. Hun inspirerer med tryghedsskabende ro og lattermildhed. Louise har udgivet 11 værker i forskellige genrer og er i 2024 aktuel med romanen ‘Om en hals’. www.destory.dk
“At skrive er for mig en henvendelse til verden, et “Hallo.” At skrive er at række ordene ud, som var de hænder, i håb om, at nogen griber dem, mærker dem, svarer på dem.”
Christina Englund
Født 1974
Som underviser er Christina optaget af at få hul på skriften og hjælpe hver enkelt til at finde frem til netop deres stemme. Christina er cand.mag. i retorik, debuterede med kortprosa og er i 2024 aktuel med sin 7. roman. Hun har undervist i skrivekunst i 20 år.
”Skriveøvelsers intuitive og legende tilgang er for mig en vej ind i det at skrive kreativt. Min fornemmeste opgave som underviser er at skabe et rum, hvor alle føler sig trygge, også til at dele noget af det, de skriver.”
Abelone Koppel
Født 1963
Abelone er optaget af skrivning uden præstation og konkurrence i et trygt frirum, hvor enhver kan være sig selv, og hvor der er plads til alle. Abelone er uddannet skuespiller og manuskriptforfatter og har i 25 år undervist i kreativ skrivning, idéudvikling og historieopbygning.
“Jeg er en ildsjæl, når det gælder mødet mellem mennesker. Når vi mødes som mennesker, kan vi se os selv og hinanden, og et kreativt og nærende rum skabes for vores skrivepraksis.”
Jesper B. Korndal
Født 1981
Jesper skaber et trygt og nærværende undervisningsrum, der har billedsprogets uendelige muligheder som afsæt. Han bruger bl.a. gåture i lokalmiljøet som inspiration til skriveøvelser. Jesper debuterede i 2007 og har udgivet ni digtsamlinger. Han er stifter af Brages Forlag, opkaldt efter poesiens gud i den nordiske mytologi.
“Min undervisning har poesien som grundtone. I poesien kan alt rummes, og i den kan sproget spire, og eleverne vokse og dygtiggøre sig.”
Ina Korneliussen
Født 1983
Ina elsker tegneserier. Hun synes, de kan indeholde alt, hvad vi drømmer om. Som underviser hjælper hun eleven med at finde sin egen måde at udtrykke sig på. Ina debuterede med tegneseriesamlingen Små Dyr i 2012 og har senest illustreret børnebogen Den Største Historie. Inas eget zine, Fiskeben, er udkommet jævnligt siden 2019. www.inakorneliussen.com
”Når jeg underviser, er det ikke altid mig, der er den klogeste. Jeg lytter til det, eleven kommer med og hjælper med at se, hvilke retninger ord og billeder kan tage.”
Hans Peter Madsen
Født 1995
Hans Peters ro og lune humor er umiskendelig, og hans undervisning forbinder akademisk vid med menneskelig indsigt. Hans Peter er cand.mag. i litteraturhistorie, og hans seneste udgivelse er romanen Hyldemeter fra 2024.
“Litteraturens muligheder er uendelige, både når vi læser og skriver. Som underviser håber jeg at kunne smitte eleverne med begejstring, så de får lyst til at springe på hovedet lige ned i dén uendelighed.”
Anne Tarp og Marie Bach
Født 1998 og 2000
Anne og Marie er begge uddannede læseguider ved Læseforeningen og har ledet flere forløb med guidet fælleslæsning. De er kandidatstuderende ved universitetet, Anne i litteraturhistorie og Marie i engelsk litteratur.
“I fælleslæsning deler man en oplevelse med andre, som man ellers kun ville have selv. Litteraturen er fællesskabets omdrejningspunkt, men fællesskabet skaber magien.”